انواع سردخانه‌ صنعتی از نظر دما، شرایط استفاده و گاز مصرفی

سردخانه‌های صنعتی مجموعه‌هایی سرمایشی هستند که از آنها برای نگهداری مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن و افزایش طول عمر مصرف اقلام غذایی و کشاورزی که در دمای کم فاسد می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولیدکنندگان، کشاورزان و باغداران می‌توانند محصولات تولیدی خود را در انواع سردخانه‌های صنعتی با دما و رطوبت مناسب نگهداری کنند. به‌این‌ترتیب مواد غذایی و خوراکی را می‌توان برای مدت زمان بیشتری نگه ‌داشت و پس از عرضه، سود بیشتری هم به‌ دست آورد.

سردخانه‌های صنعتی در مدل‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که متناسب با آن، کاربردهای گوناگونی را شامل می‌شوند و برای امور مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع سردخانه‌های صنعتی بر اساس دما، گاز مصرفی و مصرف و وضعیت اجتماعی دسته‌بندی می‌شوند.

انواع سردخانه‌های صنعتی بر اساس دما

سردخانه‌های صنعتی بر اساس میزان دمان به دو دسته بالای صفر درجه و زیر صفر درجه تقسیم می‌شوند‌. این سردخانه‌ها می‌توانند با سالن‌های تک مداره و یا سالن‌های دو مداره ساخته شوند.

1.  سردخانه صنعتی بالای صفر درجه

این‌ مدل از انواع سردخانه‌های صنعتی به دو شکل کوتاه ‌مدت و بلند مدت تولید می‌شوند و معمولاً با همین نام‌ها نیز شناخته می‌‍شوند. دمای نگهداری این سردخانه‌ها 1+ تا 4+ درجه سانتی‌گراد است‌. از این سردخانه‌ها برای نگهداری مواد، در دمایی بیشتر از دمای انجماد آن استفاده می‌کنند که به‌طورمعمول به‌صورت کوتاه ‌مدت است.

2.  سردخانه صنعتی زیر صفر

سردخانه زیر صفر یا سردخانه انجماد، جهت نگهداری و انجماد اقلام گوناگون، دمایی بین 12- تا 23- درجه سانتی‌گراد دارد. به‌طورمعمول سردخانه‌های 18- درجه سانتی‌گراد در این مدل از انواع سردخانه‌های صنعتی زیر صفر، بیشتر از سایر دماها استفاده می‌شوند. محصولاتی تحت‌ عنوان اقلام منجمد همچون سبزیجات و صیفی‌جات منجمد، مرغ و ماهی منجمد و گوشت منجمد در این سردخانه‌های زیر صفر نگهداری می‌شوند.

انواع سردخانه‌های صنعتی بر اساس مصرف و شرایط اجتماعی

سردخانه‌ها از لحاظ نوع مصرف و موقعیت اجتماعی یا همان شرایط استفاده، شامل دسته‌بندی‌های مختلفی می‌شوند که عبارت‌اند از:

1.  سردخانه‌های صنعتی عمومی

این مدل سردخانه،‌ متداول‌ترین نوع از انواع سردخانه‌های صنعتی محسوب می‌شود‌. این سردخانه‌ها برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی، سبزی و میوه استفاده می‌شود که سودآوری بالایی دارد.

2.  سردخانه‌های صنعتی تولیدی

این سردخانه‌ها برای نگهداری از محصولات تولیدی ساخته می‌شوند. در این سردخانه‌ها می‌توان محصولات را به‌مدت 2 تا 9 ماه نگهداری کرد.

3.  سردخانه صنعتی ذخیره‌ای

این مدل سردخانه در محل تولید یا مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سردخانه‌ها می‌توان محصولات را تا زمان درج‌شده بر روی جداول استاندارد نگهداری نمود.

4.  سردخانه‌های صنعتی توزیعی

از این نوع سردخانه در مراکز مصرف و نزدیکی آنها برای توزیع محصولاتی که نگهداری شده‌اند، استفاده می‌شود. درواقع بیشترین کاربرد این سردخانه‌ها برای عمده فروشی‌ها جهت تأمین نیاز بازار است.

5.  سردخانه‌های صنعتی اختصاصی

سردخانه‌های اختصاصی یکی دیگر از انواع سردخانه‌های صنعتی محسوب می‌شوند که برای مکان‌هایی همچون مراکز کم‌مصرف، سوپرمارکت‌، هتل‌، بیمارستان‌ و رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طورمعمول ظرفیت نگهداری محصولات در این سردخانه‌ها حدود 25 تن است.

6.  سردخانه‌های صنعتی گمرکی

از این سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات در مدت‌زمان کوتاه و به‌طور موقتی استفاده می‌شود. سردخانه ذخیره‌ای این مدل در اختیار دولت، سردخانه کوچک آن جهت تولید قطعات یخ، سردخانه‌ عمومی برای تولیدکنندگان و سردخانه تجاری و خانگی برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

7.  سردخانه‌های صنعتی ترانزیتی

سردخانه‌های ترانزیتی یکی دیگر از انواع سردخانه‌های صنعتی هستند که در نقاط گمرکی از آنها استفاده می‌کنند. ازآنجاکه بعضی از کالاها برای خروج از گمرک، مجبور به استقرار هستند ممکن است فاسد و خراب شوند و در نتیجه به صاحب محصول زیان و خسارت وارد می‌شود. ازاین‌رو در مکان‌های گمرکی از سردخانه ترانزیتی برای خنک کردن و نگهداری اقلام فاسدشدنی استفاده می‌شود.

انواع سردخانه‌ صنعتی بر اساس گاز مصرفی

سردخانه‌های صنعتی بر اساس گاز مصرفی نیز تقسیم‌بندی شده‌اند که شامل سردخانه فریونی و آمونیاکی می‌شوند. ازجمله مزیت‌های سردخانه فریونی می‌توان به غیر سمی بودن، غیرقابل اشتعال و هزینه نگهداری کم اشاره نمود. در مقابل ازجمله مزیت‌های سردخانه آمونیاکی می‌توان از قیمت مناسب، دوست‌دار محیط زیست، تشخیص آسان نشتی و هزینه عملیاتی پایین نام‌ برد.

صابکول تولیدکننده‌ای برتر در حوزه تولید سیستم‌های سرمایشی و مطبوع است که به‌صورت مستقیم با برندهای معتبر جهانی همکاری می‌کند. شما می‌توانید انواع سردخانه صنعتی را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت از این کارخانه تهیه کنید‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *