آشنایی با اصلی‌ترین تفاوت هواساز و ایر واشر و نکاتی برای خرید آن‌ها

Difference Between Air Conditioner And Air Washer

دو سیستم مجزا برای راه‌اندازی تهویه ‌مطبوع در واحدهای اداری، مسکونی و مناطق صنعتی وجود دارد که هواساز و ایر واشر نام دارند. این دو سیستم در جهت تأمین هوای خنک و تمیز عمل می‌کنند. به‌طورکلی هدف این دو سیستم یکسان است و بین آنها شباهت‌های زیادی وجود دارد. درحالی‌که تفاوت ایر واشر و هواساز در اجزا، کاربرد و بیشتر از هر چیزی نحوه‌ عملکرد بخش‌های مختلف به‌منظور تهویه است. ایر واشرها برای آپارتمان‌ها بسیار کاربردی هستند. درمقابل، ظرفیت تهویه و کانال‌کشی در هواسازها فراهم می‌باشد.

هواساز چیست؟

برای بررسی تفاوت هواساز و ایر واشر، ابتدا لازم است که هر کدام را به‌طور کامل بررسی کنیم. هواساز یا هوارسان (Air handling unit) دستگاهی برای تهویه مطلوب هوا است. این دستگاه به‌وسیله تنظیم دما، تنظیم رطوبت و فیلتراسیون عملکرد خود را انجام می‌دهد. هواساز بر اساس فرایندهای رطوبت‌گیری، تصفیه و هوادهی یک تهویه ‌مطبوع را فراهم می‌کند. عملکرد این دستگاه بدین صورت است که ابتدا آب وارد دستگاه شده و سپس حجم مشخصی از هوا بعد از رطوبت‌زنی و تبادل حرارت از فیلتر عبور می‌کند و وارد محیط می‌شود.

لازم به ذکر است که این دستگاه به‌تنهایی تولیدکننده هوای سرد و گرم نیست، بلکه توزیع‌کننده هوا است. هواساز برودت و حرارت ایجاد شده توسط چیلرها و دیگ‌های آب گرم را به هوای سرد و گرم تبدیل می‌کند. انواع مختلف هواساز نظیر هواساز یک و چندمنطقه‌ای و هواساز هایژنیک وجود دارد. یکی از وجوه تفاوت هواساز و ایر واشر اجزای سازنده آ‌نها است. هواساز دارای اجزای مختلفی مانند بدنه، کویل، فن، دمپر، فیلتر، الکتروموتور، رطوبت ساز، رطوبت‌گیر و تجهیزات کنترل است.

ایر واشر چیست؟

ایر واشر یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی است که وظیفه تهویه‌ مطبوع به همراه رطوبت‌زنی با ظرفیت عملکردی بالا را برعهده دارد. مکانیسم این دستگاه بسیار ساده و راحت است. ایر واشر توانایی تصفیه و خنک‌سازی هوا، گرم ‌کردن هوا و فیلتر کردن غبار و آلودگی را برعهده دارد. آشنایی با عملکرد این دستگاه به شناخت بهتر تفاوت هواساز و ایر واشر کمک می‌کند.

عملکرد این دستگاه بدین صورت است که قطرات آب با فشار بالا به‌وسیله نازل‌های آب به داخل محفظه اسپری می‌شوند. سپس آب، توسط فرایند انتقال حرارت میان آب‌ و هوا خنک شده و بدین ترتیب هوای خنک از دستگاه ایر واشر وارد محیط می‌شود. بنابراین این دستگاه فضای خانه و محیط را شاداب و هوای مطلوب ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است که ایر واشرها توان عملکردی محدود‌تری دارند و برای آپارتمان‌ها و ادارات مناسب‌تر هستند.

What is an air washer?

حال برای بررسی دقیق تفاوت هواساز و ایر واشر لازم است بدانیم اجزای ایر واشر چیست؟ ایر واشر از بدنه، کویل آب گرم، کویل آب سرد، تجهیزات رطوبت‌زنی، فن، فیلتر، دمپر، الکتروموتور، نازل‌های آب، پنل هوشمند کنترل محیطی، عایق‌های بدنه و لرزه‌گیر، تجهیزات کنترلی، کانال، محفظه تأمین و تولید هوای گرم و سرد و پخش‌کننده هوا تشکیل شده است.

مهم‌ترین تفاوت هواساز و ایر واشر

هواساز و ایر واشر دو دستگاهی هستند که با هدف تهویه ‌مطبوع در واحدهای اداری، مسکونی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هدف هر دو ایجاد هوای سالم، تهویه و تصفیه هوا است. ولی بین این دو سیستم تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

مشخص‌ترین تفاوت هواساز و ایر واشر آن است که دستگاه ایر واشر می‌تواند علاوه بر تهویه مطلوب هوا، هوای محیط را سرد و یا گرم کند؛ ولی هواساز دستگاهی است که به‌تنهایی توانایی ایجاد هوای سرد و یا گرم را ندارد و برای انجام این کار از چیلر و بویلر استفاده می‌شود؛ این موضوع باعث شده است که ایر واشر از نظر اقتصادی از هواساز بهتر باشد.

دیگر تفاوت هواساز و ایر واشر آن است که فرایند رطوبت‌زنی  و ایجاد سرما در محفظه دستگاه توسط ایر واشر انجام می‌شود، این در حالی است که هواساز توانایی افزایش رطوبت را ندارد.

تفاوت دیگر این دو سیستم آن است که دستگاه هواساز به علت آنکه از تبرید تراکمی به‌جای تبرید تبخیری استفاده می‌کند، میزان کاهش دمای بیشتری نسبت به ایر واشر دارد. دیگر تفاوت هواساز و ایر واشر توان عملکردی آن‌هاست؛ زیرا ظرفیت تهویه در این دو سیستم با یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان‌مثال برای تهویه مکان‌های بزرگ مثل محوطه‌های صنعتی و بیمارستان‌ها استفاده از سیستم هواساز از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است چون می‌تواند در مدت‌زمان طولانی با راندمان بالا کار خود را انجام دهد و امکان کانال‌کشی برای آنها وجود دارد. هواساز‌ها در کارخانه‌ها، اتاق تمیز، بیمارستان و مراکز بهداشت و واحدهای اداری و مسکونی کاربرد دارد.

نکات مهم برای خرید هواساز و ایر واشر

با شناخت تفاوت هواساز و ایر واشر و با توجه به نقش مهم آنها در تهویه‌ مطبوع هوا لازم است در هنگام خرید به نکاتی توجه کرد. یکی از این نکات، خرید از فروشگاه‌های معتبر است. هنگامی که از فروشگاه‌ها شناخته‌شده و مطرح خرید می‌کنید، اطمینان دارید که محصول معتبر و سالم به دست شما رسیده است.

اگر به دنبال یک فروشگاه معتبر هستید، صابکول یکی از برترین و معتبرترین فروشگاه‌های این حوزه است که می‌توانید با اطمینان خاطر از کیفیت و قیمت محصولات، خرید خود را از آن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *