تفاوت چیلر و مینی چیلر در چه مواردی است؟ 6 تفاوت اصلی

چیلر و مینی چیلر هر دو دستگاه‌هایی هستند که گرما را دفع و آب را خنک می‌کنند‌. یعنی از یک طرف گرما را دریافت و آن را به‌طور خنک خارج می‌کنند. در حقیقت چیلر و مینی چیلر به‌عنوان تجهیزات سرمایشی و تهویه مطبوع آبی در ساختمان‌ها، ماشین‌ها و کارخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. البته چیلرها می‌توانند هوای گرم نیز تولید کنند. این دستگاه‌ها دارای شباهت‌های بسیاری بوده و تفاوت‌هایی را نیز شامل می‌شوند. عده‌ای این دو دستگاه را یکی می‌پندارند؛ در صورتی که تفاوت چیلر و مینی چیلر بسیار زیاد است.

6 مورد از تفاوت چیلر و مینی چیلر

دانستن تفاوت چیلر و مینی چیلر به شما کمک می‌کند تا بتوانید از این دستگاه‌ها به‌درستی استفاده کنید. همچنین متناسب با نیاز خود آنها را تهیه کنید. ازجمله تفاوت‌های موجود در میان چیلر و مینی چیلر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.  تفاوت در تناژ تبرید (توان خنک‌کاری)

اولین موردی که می‌توان برای بیان مقایسه دستگاه چیلر و مینی چیلر بیان نمود، تناژ تبرید (توان خنک‌کاری) است. دستگاه مینی چیلر حداکثر تا 10 تن و چیلر بیشتر از 10 تن تناژ تبرید یا خنک‌کنندگی دارند. ظرفیت خنک‌کاری مهم‌ترین این دو محسوب می‌شود. البته باید بیان نمود که مینی چیلرها نیز قابلیت طراحی و تولید در تناژهای بیشتر از 10 تن نیز دارند که برخی از شرکت‌ها آنها را تولید و عرضه می‌کنند.

به‌طور معمول از دستگاه مینی چیلر برای سرمایش در انواع ساختمان‌ها در متراژهای کم و متوسط و همچنین برای تجهیزات صنعتی در صنایع سبک و نیمه ‌سبک استفاده می‌شود‌. در مقابل از دستگاه چیلر برای سرمایش انواع ساختمان‌های بزرگ مسکونی، اداری، تجاری، اقامتی، صنعتی و همچنین خنک کردن تجهیزات در صنایع سنگین استفاده می‌کنند.

2.   تفاوت چیلر و مینی چیلر در قطعات

دستگاه چیلر با دستگاه مینی چیلر شباهت بسیاری در قطعات مورد استفاده در ساخت دارند اما تفاوت چیلر و مینی چیلر از لحاظ قطعات بر سر پمپ آب و منبع انبساط آنها است. پمپ آب سرد و منبع انبساط در دستگاه‌‌های چیلر به‌صورت جداگانه و در دستگاه‌های مینی چیلر درون خود دستگاه نصب می‌شوند. درواقع دستگاه مینی چیلر به ‌شکل پک کامل، یکدست و یکپارچه طراحی و تولید ‌می‌شود.

3.  تفاوت در نوع کمپرسور

تفاوت در نوع کمپرسور که دستگاهی مکانیکی برای ایجاد نیروی مکش مورد نیاز گاز مبرد از اواپراتور و انتقال آن به دیگر بخش است از دیگر تفاوت چیلر و مینی چیلر به شمار می‌آید. همان‌طور که اشاره شد دستگاه‌های مینی چیلر تناژ کمی را تولید می‌کنند. ازاین‌رو برای آنها از کمپرسورهای نوع اسکرال استفاده می‌شود. این نوع از کمپرسورها تناژ کم، طول عمر زیاد و راندمان بالایی دارند.

دستگاه‌های چیلر از لحاظ کاربری، تناژ و گستره کاری با دستگاه مینی چیلر تفاوت دارد. باتوجه‌به این موضوع از کمپرسورهای اسکرو، پیستونی، سانتریفیوژ و اسکرال در ساخت آنها به‌کار رفته است. بهترین مدل چیلر باتوجه‌به نیازهایی که پروژه‌های گوناگون دارند مشخص می‌شود.

4.  تفاوت چیلر و مینی چیلر در نحوه اتصال به فن کویل و هواساز

دیگر تفاوت چیلر و مینی چیلر هنگامی‌که به‌عنوان سیستم سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در نحوه اتصال آنها به یونیت‌ها است. فرایند توزیع هوای خنک و گرم در یک ساختمان به دو صورت انجام می‌شود. اولین روش این است که به‌طور مرکزی از یک دستگاه هواساز استفاده شده و به فضاهایی همچون سالن و اتاق از طریق کانال‌کشی، هوای خنک یا گرم انتقال پیدا کند.

دومین روش این است که برای هر بخش از ساختمان از یک فن کویل جداگانه استفاده شود. آب خنک‌شده به‌وسیله این دو دستگاه از طریق پمپ، به فن کویل و یا لوله‌های هواساز انتقال پیدا می‌کند. این آب در آنجا حالت گردش‌وار دارد و فن، هوای خنک را توزیع می‌کند.

5.  تفاوت در نوع کندانسور

در بیان تفاوت چیلر و مینی چیلر باید به تفاوت آنها در نوع کندانسور نیز اشاره نمود. این قطعه، مبدل حرارتی در مدار است که پس از کمپرسور نصب می‌شود. این مبدل حرارتی، حرارت و گرما را گرفته و خنک می‌کند‌. درواقع کار آن تبدیل ماده مبرد از حالت گاز به حالت مایع است.

کندانسورها به دو دسته کندانسور آب خنک و کندانسور هوا خنک تقسیم می‌شوند. دستگاه‌های مینی چیلر به کندانسور هوا خنک مجهز بوده که به‌واسطه فن، خنک می‌گردند‌. در مقابل چیلرها از دو نوع کندانسور استفاده می‌کنند. در این دستگاه‌ها می‌توان از کندانسور هوا خنک یا کندانسور آب خنک‌ استفاده نمود که نوع اول با فن و نوع دوم با برج خنک‌کننده کار می‌کند. مینی‌ چیلر و چیلر هوایی به برج خنک‌کننده و آب نیازی ندارد، اما چیلر آبی برای کار کردن به این دو مورد نیاز دارد.

6.  تفاوت در هزینه تعمیر و نگهداری

تعمیر دستگاه چیلر و مینی چیلر از نظر فنی تفاوتی با یکدیگر ندارد. تفاوت چیلر و مینی چیلر در هزینه‌های تعمیر و نگهداری است که هزینه‌های مینی چیلر از چیلر بیشتر است. در مقایسه با چیلر، دستگاه مینی چیلر به زمان بیشتری برای تعمیر نیاز دارد. همچنین باید بیان نمود که استفاده از دستگاه مینی چیلر در مجتمع‌هایی که تعداد واحد آنها زیاد است، امکان‌پذیر نیست؛ زیرا این دستگاه‌ها فضای بسیاری را به خود اختصاص می‌دهند.

صابکول تولیدکننده‌ای برتر در زمینه سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی است که با برندهای معتبر جهانی همکاری مستقیم دارد. محصولات این کارخانه گارانتی معتبر داشته و مشاوره تخصصی ارائه می‌کند. شما می‌توانید سیستم‌های سرمایشی و مطبوع هوا را از این تولیدکننده با بهترین کیفیت و بالاترین طول عمر خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *