تلفن تماس: 74223000-021

معرفی اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای سردخانه صنعتی ؛ 7 جزو اصلی

Industrial cold storage components

از گذشته، افراد به‌دنبال روش‌هایی برای نگهداری مواد غذایی در مدت‌زمان طولانی بودند. به این منظور روش‌های مختلفی را استفاده می‌کردند؛ اما با اکثر این روش‌ها فقط می‌توانستند برای مدت کوتاهی از محصولات خود نگهداری نمایند. طراحی و ساخت سردخانه‌ها از بهترین روش‌ها برای نگهداری مواد فاسد‌شدنی است که مورد استقبال مردم سراسر جهان قرار گرفت. باتوجه‌به استقبال از سردخانه، انواع و مدل‌های متفاوتی از آن طراحی و تولید شد که متدوال‌ترین نوع آن، سردخانه‌های صفر درجه و سردخانه‌های زیر صفر درجه هستند. نوعی سردخانه دومداره نیز وجود دارد که در صورت نیاز دمای آن به بالای صفر و یا زیر صفر تغییر می‌کند. سردخانه‌ها از اجزاء و قطعات گوناگونی تولید می‌شوند. آشنایی با اجزای سردخانه صنعتی موجب می‌شود تا درصورت بروز مشکل بتوانید آن را رفع کنید. ازجمله اصلی‌ترین اجزای سردخانه صنعتیمی‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. کمپرسور؛ مهم‌ترین جزو سردخانه صنعتی

کاری که این قطعه انجام می‌دهد نگه‌ داشتن مبرد یا همان گاز خنک‌کننده است. همچنین کمپرسور، مبرد را برای افزایش فشار و دما فشرده‌سازی می‌کند. کمپرسور به سه دسته بسته یا هرمتیک، نیمه بسته یا سمی هرمتیک و کمپرسور باز تقسیم می‌شوند. کمپرسورها انواع مختلفی دارند که متناسب با نوع پروژه و مدل سردخانه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کمپرسور اسکرول، کمپرسور هرمتیک و کمپرسور نیمه هرمتیک از دیگر کمپرسورهای مورد استفاده در انواع سردخانه هستند.

2. فیلتر درایر

نام فیلتر درایر را می‌توان در میان مهم‌ترین اجزای سردخانه صنعتی دید. این قطعه در سیکل تبرید موجب جذب مواد نامطلوب و مخرب همچون رطوبت و اسید می‌شود. درواقع این قطعه، از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای سردخانه به‌شمار می‌آید که وظیفه تمیز نگه ‌داشتن مبرد را برعهده دارد تا جرم و رطوبت را به خود جذب کند. در هربار سرویس، فیلتر درایر باید تعویض گردد. انواع فیلتر درایر شامل فیلتر درایر ترکیبی، فیلتر درایر خط ساکشن، فیلتر خط مایع و فیلتر درایرهای دو جهته می‌شود.

3. کندانسور

چگالنده یا کندانسور قطعه‌ای از اجزای سردخانه صنعتی است که با فشار، گاز مبرد را دریافت و برای تبدیل به مایع، دمای آن را کاهش می‌دهد. کندانسور تبخیری، کندانسور از راه دور و کندانسینگ یونیت ازجمله کندانسورهایی هستند که متناسب با نوع پروژه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Important parts of industrial cold storage

4. اصلی‌ترین اجزای سردخانه صنعتی؛ اواپراتور

سیستم تبخیر، فرایند جذب گرما را با تبخیر مایع برودتی انجام می‌دهد. این قطعه در تمام تبریدهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از لحاظ حجم، ظرفیت و اندازه، دارای تنوع است. اواپراتور، انواع گوناگونی دارد که متناسب با نوع پروژه و سردخانه استفاده می‌شود.

5. سیستم انبساط

سیستم انبساط از اجزای سردخانه صنعتی است که با فشار کم، مبرد مایع را به ذرات کوچکتر تبدیل کرده تا آنها از طریق جذب گرمای محیط، تبخیر شوند. عمدتا این سیستم از دریچه‌ها یا همان شیرها ساخته می‌شود. جریان مبرد مایع، توسط این تجهیزات به اواپراتور انبساط مستقیم، ورود پیدا می‌کند و در بخش خروجی گرمایش، بخار مبرد را به‌طور مجدد ثابت نگه ‌می‌دارد. شیرها شامل انواع گوناگونی همچون شیر انبساط حرارتی، شیر سلونوئید، شیر توپی، شیر فشار خطی کارتر، شیر تنظیم‌کننده فشار اواپراتور و شیر تنظیم‌کننده فشار کندانسور می‌شوند.

6. مبرد

مبرد نوعی ماده شیمیایی با خواص جذب گرما از یک شی به شی دیگری است که موجب کاهش دما می‌شود. مبردها به دو نوع مصنوعی‌ و طبیعی هستند. مبردهای مصنوعی شامل هیدرو فلوئوروکربن‌ها با اختصار (HFC)، هیدرو کلروفلوئوروکربن با اختصار (HCFC) و کلروفلوئورکربن‌ها با علامت اختصاری (CFC) می‌شوند.

مبردهای طبیعی جایگزینی برای مواد مصنوعی به‌شمار می‌آیند و موجب آسیب رساندن به لایه ازون نمی‌شوند. همچنین پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) این مبردها بسیار کم و اندک است. دی‌اکسیدکربن، آمونیاک و هیدروکربن‌ها ازجمله مبردهای طبیعی هستند.

7. شناخته‌شده‌ترین اجزای سردخانه صنعتی ؛ ترمومتر و ترموستات

از دیگر اجزای سردخانه صنعتی می‌توان به ترمومتر (دماسنج) و ترموستات اشاره کرد. از این ابزار برای اندازه‌گیری و گاهی کنترل دما استفاده می‌کنند. ترمومترها متناسب با خواصی که دارند (به این خواص کمیت دماسنجی گفته می‌شود) کار می‌کنند. اصلی‌ترین کمیت‌های ترمومتریک شامل موارد زیر می‌شوند:

ترموستات در هر مدل سردخانه، متناسب با دمای مورد نیاز طراحی می‌شود. با استفاده از این قطعه می‌توان دمای داخلی سردخانه و یخچال صنعتی را تنظیم نمود.

علاوه‌بر این قطعات و تجهیزات، سردخانه‌های صنعتی شامل اجزای دیگری می‌شوند که برای آنها ضروری است. یادتان باشد هر یک از این قطعات نقش مهمی را در کار سردخانه ایفا می‌کنند، ازاین‌رو باید از فروشگاهی معتبر به‌صورت اصل تهیه شوند.

صابکول تولیدکننده انواع تجهیزات برودتی و تهویه مطبوع است که بهترین قطعات را تولید و یا از برندهای معتبر خریداری و عرضه می‌کند. شما می‌توانید اجزای مورد نیاز سردخانه صنعتی خود را به‌صورت اصل و باکیفیت از این کارخانه تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *