6 تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی که برای انتخاب بهتر باید بدانید!

در مباحث نظام‌مهندسی برای انسان یک محدوده آسایش تعریف شده است که در آن دمای مطلوب بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بین ۵۰ تا ۵۵ درصد است. طبق این تعریف، هدف از طراحی و نصب سیستم‌های تهویه‌ مطبوع، رسیدن به محدوده آسایش است و این دستگاه‌ها باید بر اساس شرایط موجود انتخاب شوند. از طرفی تغییرات محیطی سبب شده است تا در برخی مناطق جغرافیایی، طول تابستان و زمستان تغییر کند. به همین دلیل نصب یک سیستم تهویه ‌مطبوع برای تثبیت هوای خانه اهمیت بسیاری دارد. از میان سیستم‌های تهویه، داکت اسپلیت و کولر گازی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. بهتر است با ویژگی‌های هر یک آشنا شوید؛ شناخت تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی و کاربردهای هریک می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.

سیستم کولر گازی و داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت دارای دو بخش جداگانه به نام یونیت داخلی (کندانسور) و خارجی (اواپراتور) است که توسط لوله‌های مسی عایق شده، با یکدیگر ارتباط دارند. گاز داخل کندانسور متراکم شده و با کاهش دما به مایع تبدیل می‌شود. این مایع از طریق لوله‌های مسی به اواپراتور منتقل می‌شود و با چرخش فن، دمای محیط کاهش می‌یابد. سپس گازی که گرمای محیط را جذب کرده است به کندانسور منتقل می‌شود و این چرخه دوباره تکرار می‌شود.

دو نوع داکت اسپلیت وجود دارد که شامل معمولی و اینورتر هستند و گریدهای انرژی متفاوت A و B دارند. برای دانستن تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی لازم است با ساختار کولر گازی نیز آشنا شوید. کولر گازی سیستمی است که تنها اواپراتور در داخل نصب می‌شود و سایر قسمت‌ها در کندانسور قرار دارند. دو بخش مشابه داکت اسپلیت، توسط لوله عایق مسی به هم متصل می‌شوند.

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی چیست؟

برای آگاهی از اینکه انتخاب کدام سیستم تهویه برای شرایط و موقعیت شما مناسب است، بهتر است با تفاوت‌های میان آنها شوید و سپس اقدام به خرید از فروشگاه‌های معتبر کنید.

1.  میزان مصرف برق

یکی از مهم‌ترین تفاوت ‌های میان کولر گازی و داکت اسپلیت در میزان برق مصرفی آنها است. به طور کلی داکت اسپلیت انرژی بیشتری مصرف می‌کند. بدین ترتیب باید میزان برق مصرفی را متناسب با نیاز خود محاسبه کنید تا سیستمی را انتخاب کنید که صرفه اقتصادی داشته باشد. به‌طور مثال اگر با استفاده از داکت اسپلیت قادر به حذف 5 کولر گازی خواهید بود، قطعا استفاده از داکت برای شما کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

2.  زیبایی و فضای اشغال شده توسط یونیت داخلی و خارجی

تفاوت دیگر داکت اسپلیت و کولر گازی از نظر موقعیت نصب یونیت‌های داخلی و خارجی است. در سیستم داکت اسپلیت، یونیت داخلی در زیر سقف کاذب قرار دارد و دیده نمی‌شود. یونیت داخلی نیز در محدوده بین اتاق‌ها نصب می‌شود و تنها دریچه خروجی هر کانال در معرض دید قرار دارد. یونیت خارجی نیز چه در بالکن و چه در پشت‌بام نصب شود، چندان در معرض دید قرار ندارد.

بااین‌حال، در کولر گازی یونیت داخلی بر روی دیوار نصب می‌شود و کاملاً در معرض دید قرار می‌گیرد. یونیت خارجی نیز معمولاً از خارج ساختمان دیده می‌شود. به‌طوری‌که اگر اکثر واحدهای یک ساختمان کولر گازی نصب کنند، نمای بیرونی ساختمان را نامناسب می‌کند.

Aesthetics and the space occupied by indoor and outdoor units

3.  محدوده گرمایش یا سرمایش؛ مهم‌ترین تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

داکت اسپلیت می‌تواند به‌طور همزمان گرمایش و سرمایش چند اتاق را انجام دهد. درحالی‌که کولر گازی تنها می‌تواند برای یک اتاق به کار گرفته شود؛ بنابراین، متراژ تحت پوشش، مهم‌ترین تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی است که باید در هنگام خرید به آن توجه کرد. به‌عبارت‌دیگر، در پروژه‌هایی با متراژ زیاد، یک یا دو کولر گازی نمی‌توانند جوابگو باشد و استفاده از چندین کولر گازی هم چالش‌های زیادی برای نصب یونیت‌ها دارد. به همین جهت در این پروژه‌ها استفاده از داکت اسپلیت که می‌تواند متراژ قابل‌ توجهی را تنها با یک یونیت خارجی پوشش دهد، در اولویت قرار می‌گیرد.

4.  صدای کارکرد دستگاه

بسیاری از افراد به صدا حساس هستند و وجود آرامش در مکانی که حضور دارند برایشان بسیار مهم است. صدای یونیت خارجی اگر در بالکن نصب شده باشد، در هر دو دستگاه بیشتر از زمانی است که در فاصله دورتر مثلاً پشت ‌بام نصب شود.

البته نصب یونیت خارجی در پشت‌ بام به دلیل افزایش فاصله ممکن است راندمان دستگاه را کاهش دهد. تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی از نظر صدای یونیت داخلی دستگاه در آن است که داکت اسپلیت دلیل بزرگ‌ بودن ابعاد فن، صدای بیشتری نسبت به کولر گازی ایجاد می‌کند. برای حل این مشکل می‌توان از عایق‌های صوتی استفاده کرد؛ اما استفاده از آن هزینه تمام شده سیستم را افزایش می‌دهد.

5.  تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی از نظر کنترل مستقل دما

اساسی‌ترین تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی در امکان کنترل مستقل دما در فضاهای مختلف است. استفاده از کولر گازی این امکان را ایجاد می‌کند که در هر اتاق و فضایی دمای متناسب با کاربری و مورد نیاز افراد را ایجاد کنید. درحالی‌که سیستم داکت اسپلیت به دلیل آنکه تمام فضاهای داخلی از یک یونیت تغذیه می‌شوند، امکان کنترل مستقل دما و حتی خاموش‌ کردن دستگاه در اتاق‌های مختلف وجود ندارد و نمی‌توان در هر بخشی دمای متفاوتی را ایجاد کرد. البته در سیستم داکت اسپلیت می‌توان با کمک سیستم VAV و تغییر حجم هوای ورودی به هر اتاق یا فضا، دما را کنترل کرد اما استفاده از چنین سیستمی صرفه اقتصادی ندارد و هزینه را افزایش می‌دهد.

6.  استفاده از هوای تازه

دیگر تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی آن است که در کولر گازی امکان استفاده از هوای تازه وجود ندارد و درنتیجه فشار مثبت در داخل ساختمان ایجاد نمی‌شود و تهویه به‌خوبی صورت نمی‌گیرد. درحالی‌که داکت اسپلیت از هوای تازه استفاده می‌کند.

با توجه به این تفاوت‌ها، می‌توانید متناسب با نوع استفاده خود، بهترین سیستم تهویه مطبوع را از صابکول به‌عنوان بهترین تولیدکننده سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع که با برندهای مطرح در جهان همکاری دارد انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *