تلفن تماس: 74223000-021

پس از یک روز پر کار و هنگامی که خسته از کار روزانه در هوای آلوده شهر تهران به خانه بر می گردیم، هیچ چیز لذت بخش تر از تنفس هوای سبک و دلنشین در محیط آرام خانه نیست.

در شهری مانند تهران که دارای اقلیم گرم و خشک است، بنا بر آمار رسمی و نقشه های دمایی 50 سال گذشته ی شهر تهران، میانگین دمای تهران در سال ۴۶ در بیش از نیمی از شهر زیر ۱۵ درجه به ثبت رسیده است، اما در سال‌های اخیر با افزایش باور نکردنی دما تنها یک دهم پایتخت میانگین دمای زیر ۱۵ درجه داشته است.

درک دقیق تر این موضوع با مقایسه ی نقشه های پهنه بندی میانگین سالیانه دمای شهر تهران برای سال های 1346 و 1396 به دست می آید.

پدیده گرمایش کره ی زمین که متاثر از عوامل متعددی ست و به اثبات نیز رسیده است، بر دمای شهر تهران نیز این چنین تاثیر داشته است.

از جمله عوامل تاثیر گذار برای این تغییر دما طی ۵۰ سال گذشته، که برای همگان نیز ملموس و مشهود است، می توان به توسعه کارخانه‌های صنعتی در اطراف شهر تهران و افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دودزا اشاره کرد.

ایجاد تغییر در عوامل ذکر شده زمان بر بوده و شهروندان تهرانی تا حصول شرایط مطلوب می بایست ملاحظات زیادی را برای تامین سرمایش محل کار یا محل سکونت خود در نظر داشته باشند.

به موارد بالا این را هم اضافه کنیم که در گرمای تابستان (به خصوص در ساعات اوج گرما) و در مناطقی از شهر که تعداد اتومبیل های در حال تردد با کولر روشن، بیشتر از سایر مناطق است، احساس گرما بسیار بیشتر از آمار هواشناسی ست. آمار زیر به درک جامع تر روند افزایش دمای شهر تهران و اهمیت آن کمک می کند.

بالاترین بیشینه و میانگین بیشینه ی دمای شهر تهران در ماه های تیر، مرداد، و شهریور طی سال های 1396 تا 1398 به قرار جدول زیر است:

از سوی دیگر تهران شهر آپارتمان هاست. آپارتمان ها برای فضای اداری یا مسکونی، بیش از نیمی از مجموع ساختمان های پایتخت را تشکیل می دهند. قطعا تامین سرمایش در آپارتمان ها از دغدغه های ساکنین به شمار آمده و باید تابع اصول و قواعدی باشد. به عنوان نمونه، رعایت نظم و زیبایی نمای ساختمان از جمله مواردی ست که برای ساکنین در یک مجتمع آپارتمانی اهمیت زیادی دارد.

انتخاب های محدودی برای دستگاه سرمایشی وجود دارد. کاربر باید یکی از گزینه های کولر آبی، اسپلیت (کولر گازی)، داکت اسپلیت، و چیلر را انتخاب کند.

چنانچه کولر آبی برای تامین سرمایش مد نظر باشد:

در مورد کولر گازی یا اسپلیت لااقل برای شهروندان تهرانی به خوبی ملموس و قابل مشاهده است که نصب کولرهای گازی سال ها پس از پایان ساخت ساختمان ها، چگونه نمای ساختمان را مغشوش نموده و آلودگی بصری ایجاد می نماید.

علاوه بر این برای هر یونیت داخلی یک یونیت خارجی باید نصب شود. به طور مثال چنانچه برای سرمایش سه اتاق از یک واحد آپارتمانی از دستگاه اسپلیت استفاده شود، می بایست در مجموع سه یونیت داخلی و سه یونیت خارجی نصب گردد. هرچند که این نوع نصب به سه استفاده کننده ی مجزا، امکان انتخاب دمای مطلوب خودشان را می دهد و سرعت ایجاد سرمایش در این سیستم بالا ست، مسائل مربوط به مصرف انرژی در درجه اول، مکان یابی یونیت ها، حجم بالای مجموع لوله کشی بین یونیت ها، و در نهایت تعدد مسائل تعمیر و نگهداری به سبب تعدد دستگاه ها، در درجه دوم، انتخاب اسپلیت را با مشکل مواجه می کند.

آلودگی بصری ایجاد شده در نمای یک مجتمع مسکونی پس از نصب چندین دستگاه اسپیلیت (کولر گازی). نصب داکت اسپیلت نمای ساختمان را دستخوش تغییر قرار نمی‌دهد.

در مورد دستگاه داکت اسپلیت، در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که اصطلاح داکت اسپلیت را برای اسپلیت های کانالی بکار می برند و امروزه یکی از رایج ترین سیستم های سرمایش و گرمایش در حوزه تهویه مطبوع به حساب می آیند. در صورتی که از کولر آبی و دستگاه اسپلیت صرفا به منظور سرمایش می توان بهره برد.  پس این دستگاه نیازمند کانال کشی به عنوان مجرای انتقال هوای سرد / هوای گرم تولید شده توسط دستگاه می باشد.

سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت به یک بخش خارجی ( یونیت خارجی ) یا کمپرسور نیاز دارد که در خارج از خانه قرار می گیرد و از طریق لوله های مسی به بخش داخلی ( یونیت داخلی) یا هواساز که به صورت توکار درون سقف قرار گرفته است مرتبط می شود و با استفاده از کانالهای تعبیه شده در سقف هوای مطلوب را به اتاق ها و سایر قسمت های خانه انتقال می دهد . در هنگام تابستان گاز مبرد در کندانسورخنک شده و از طریق لوله های مسی به کویل ( لوله های پرپیچ و خم ) یونیت داخلی منتقل می گردد و با هوای دمیده شده توسط فن تبادل حرارتی انجام داده و هوای خنک شده را به درون کانال ها منتقل می کند . در هنگام زمستان یونیت خارجی غیر فعال است  و آبگرم از طریق پکیج گاز سوز یا بویلر موتورخانه به کویل آبگرم یونیت داخلی ارسال میگردد و با هوای دمیده شده توسط فن تبادل حرارتی انجام می دهد و هوای گرم را به درون کانال های منتقل می کند. بنا بر این نیازی به نصب رادیاتور (شوفاژ) در محل نخواهد بود.

مزایای بارز این سیستم، به شرح زیر است:

حال با توجه به روند گرمای تابستان شهر تهران و پدیده ی آلودگی و وارونگی هوای تهران در زمستان ها که برای شهروندان تهرانی بارها و بارها تجربه شده است، تردیدی در انتخاب سیستم داکت اسپلیت به عنوان یک سیستم دو منظوره برای تامین سرمایش و گرمایش باقی نخواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *